تعداد بازدید:

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 30 خرداد 1384-0:0

سینایی،"مرثیه گمشده" اش را سرداد

«مرثيه گمشده» خسرو سينايي-کارگردان ساروی- روز گذشته در سينما تك موزه هنرهاي معاصر با حضور هنرمندان و مسئولين سفارت لهستان به نمايش درآمد.


 «مرثيه گمشده» مستندي است درباره 300 هزار لهستاني كه در زمان جنگ جهاني دوم به ايران آورده شدند و چند سالي در ايران ماندند و بعد در دنيا پخش شدند.

 خسرو سينايي قبل از پخش فيلم در سخنان كوتاهي گفت: براي من باقي ماندن و حفاظت از «مرثيه گمشده» به عنوان يك سند تاريخي اهميت دارد. فيلم به مرور زمان كهن‌تر مي‌شود، مي‌ترسم يك روز ديگر نباشد .

 پس از نمايش فيلم، خسرو سينايي نسبت به كيفيت صداي فيلم اعتراض داشت و گفت: 22 سال از ساخت اين فيلم مي‌گذرد و به مرور زمان صداي آن از بين مي‌رود شايد ظرف چند سال آينده صدايي در اين فيلم نباشد. به همين دليل و براي ترميم صدا بارها از صدا و سيما كه تهيه‌كننده فيلم است و نگاتيو اصلي دست آنها است خواستم كه براي ترميم، نگاتيو اصلي را كه در آرشيو صدا و سيما است به من بدهند اما هيچ اقدامي تا كنون نشده است.

لازم به ذكر است اين فيلم پيش از انقلاب اسلامي به تهيه‌كنندگي تلويزيون ملي ايران ساخته شد كه بعد از انقلاب در آرشيو صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت.

پيش از اين نيز خسرو سينايي در پي اعلام خبر بي‌اطلاعي از نمايش فيلمش در موزه سينما گفته بود: نمايش اين فيلم بخصوص در شرايط امروز ايران مي‌تواند خيلي مفيد باشد. اما مرثيه گمشده سالها است كه در آرشيو تلويزيون خوابيده و علي‌رغم اينكه بارها دليلش را پرسيد اما به من اعلام نشده و براي نمايش آن هيچ اقدامي نمي‌شود.(isna)


  • يکشنبه 13 دی 1394-17:57

    استاد سینایی عزیز حالا همت کند «مرثیه تاریخ و فرهنگ گمشده» شهرش را بسازد که سالهاست رنگ باخته است.


    ©2013 APG.ir